Teknologivalg 1 - billeder og film
Læremiddelanalyse og vurdering af Windows Movie Maker 2 - et forsøg på praktisk mediearbejde
Hvorfor vælge et digitalt læremiddel ?
Movie Maker 2 er både et redskab og et læremiddel. Det afhænger af den sammenhæng, det bruges i.
Her tænkes der på et læremiddel, hvor eleverne skal undervises i brugen af programmet. De skal opøve kompetence til selv at skabe en lille kortfilm. Og derved også forstå i praksis filmens virkemidler og komponenter. Eleverne kan generelt godt lide filmmediet, og det er en god motivationsfaktor selv at få lov at lave en film. Produktet ser ud af en hel masse og er oftest mere interessant end en folder.
Movie Maker 2 giver mulighed for hands on og learning by doing. Eleverne støtter hinanden kollaborativt. Alle elever i en klasse kan deltage i programmet ved opdeling i mindre grupper. Det anbefales dog med 2, maximalt 3 elever i en gruppe. Er der nogle elever, der i forvejen kender lidt til Movie Maker 2, så kan disse indgå som ”støttelærere” for de andre elever i grupperne.
Teknologi i brug
Skolens digitale kamera med videooptager skal i brug, og elevernes mobiltelefon kan også anvendes, hvis de har videooptager. Det er nemmest at overføre fil fra skolens kamera til Movie Maker 2 end at overføre det fra elevernes mobiltelefoner, men et konverteringsprogram fra nettet kan benyttes. Vi brugte Prism media converter, som kan downloades gratis, dog kun i en prøveperiode på 30 dage. Til at finde konverteringsprogrammer skal/kan der hentes hjælp fra it-vejleder, skolebibliotekar, lærer eller elev med kendskab hertil.
Det er nødvendigt at flere høretelefoner kan sættes til computeren på en gang, så alle i gruppen kan høre filmens lydside. Det kan løses med en ”switchbox” til computeren.
Eleverne skal medbringe deres egen usb-ledning til overførsel fra mobiltelefon eller deres eget kamera til skolens computer.
Skal filmen vises offentligt til flere udenfor klassen, så skal tilladelse til dette hentes fra elevernes forældre inden, læreren skal altså have sat sig ind i persondataloven inden eleverne sendes ud for at interviewe andre.
Movie maker 2 er let at bruge for nybegyndere, men for at kunne læse kommandoerne skal eleverne mindst være på mellemtrinnet. Programmet kræver dog først og fremmest, at man praktiserer brugen af det mange gange for at kunne huske arbejdsgangen bedre.
Det er mange tunge data der behandles i Movie maker 2, så man skal huske at gemme ofte, således at maskinen har lettere til at bearbejde nye data.
Viden-undervisning-læring
Inden eleverne går i gang med at optage og redigere filmen, er det vigtigt at forberede og i sidste ende lette arbejdet ved at lave et storyboard for filmens elementer. Det kunne man vælge at lave i et mind map-program som bubble.us eller mind.meister. Disse programmer er i det hele taget ideelle til at planlægge hele arbejdet med såvel indkredsning af indholdet/emnet som ideer til de mere tekniske sider og arbejdsprocessen. Her ses vores mind map for arbejdet.

I filmen kan man få brug for at indsætte billeder udefra. Her har vi forsøgt at finde fotos der var mærket cc på flickr, men vi kunne ikke få adgang, og har derfor måttet søge et egnet billede på google. Vi ved godt at dette kan være i karambolage med ophavsretten.
Vi valgte at undersøge spørgsmålet ”Hvad er et godt liv?” ved at interviewe 4 generationer: 2 børn, 2 teenagere, 2 voksne og 2 ældre. Dog er der i vores færdige produkt kun 2 børn med, hvilket skyldes faktorer, der skal medtænkes når man i skolen skal lave film: En havde glemt lektien derhjemme; en havde ikke vendt kameraet rigtigt, så filmen kunne ikke bruges; og hele arbejdet med at bearbejde råfilmen tog meget længere tid end forventet, selvom vi ikke stødte ind i mange produktionsproblemer undervejs.
Tidsaspektet er vigtigt, og vi vurderer derfor at man ikke skal lave alt for store filmproduktioner: korte interviews eller reklamefilm kan overskues. Men skulle elever fatte ekstra interesse er filmproduktion en mulighed i projektopgaven.
Etiketter: digitalt læremiddel, Film, mobiltelefon, movie maker, undervisning
0 kommentarer:
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start