45ting er inspireret af 23ting. Bloggen er en metablog for eksperimenter med og reflektioner over web 2.0 i en række efteruddannelseskurser v. Hanne Søgaard på University College Syddanmark (UC Syd):
- Skolebib.udd. (ugerne 37-44, 2009)
- Dansk it (uge 10 2009)
- Praktisk mediearbejde for skolebibliotekarer (uge 41 2008 og uge 41 2007), hvor kursisterne også oprettede egne blogs - du finder et link til disse under deltagere 08 og 07
Web 2.0 - hvorfor?
Hvad er jeres umiddelbare indtryk af web 2.0? Hvorfor interessere sig for web 2.0 / social software? Hvilke fordele / ulemper ser I? Hvad tænker I om mulighederne? Hvilket kendskab har I p.t. til web 2.0? Hvilke forventninger har I til at arbejde med web 2.0 i den kommende uge?
Etiketter: web 2.0
8 kommentarer:
Praktisk mediearbejde uge 41
Hvordan er jeres umiddelbare indtryk af web 2.0? Hvorfor interessere sig for web 2.0?
Hvad er mulighederne og eventuelle fordele / ulemper?
Hvis jeg vælger at tage udgangspunkt i mine erfaringer med Facebook, var mit første indtryk,
at det da var det mest "poppede" jeg længe havde set. Jeg lod mig dog overtale, og opdagede
hurtigt, at det var den tidsrøver min veninde advarede mig i mod.
Når jeg tænker over det, og bliver kritisk, er det en tidsrøver, fordi man bruger tiden på
INGENTING - rent ud sagt.
Man finder sig selv siddende i flere timer og snage i folks privatliv.
"Gud, hun er da gravid på sit profilbillede, det vidste jeg ikke hun var...."
eller man skal holde øje med, om der liiiige er sket noget nyt på eks-kærestens profil.
Inden man ser sig om, er der gået 3 timer med - ja - INGENTING.
Hvis jeg skal se den teknologiske udvikling som en vej ind interaktiviteten, kan det
naturligvis være en måde at få unge i tale. At lade dem være deltagende i konstruktionen af
eget liv.
Computeren og især internettet, er en måde, hvorpå unge iscenesætter sig selv. Når man ser
børn og unges internetkultur, er det første, der står i øjnene ofte tre individe, der sidder
med hver deres computer, og absolut ikke snakker med hinanden eller kommunikerer verbalt på
nogen måde.
Men hvis man tager et nærmere eftersyn, opdager man, at disse tre individer er yderst
kommunikerende.
De opbygger sociale netværk på en måde, der er så anderledes fra vores syn på opbygningen af
sociale kompetencer.
De spilleregler der før gjorde sig gældende i det fysiske rum, gør sig nu i stedet gældende
i cyberspace.
Spørgsmålet kan så være om børn og unge virkelig får opbygget "rigtige" sociale kompetencer,
eller om kompetencerne i de to rum er så forskellige fra hinanden, at det blot betyder, at
socialiseringsprocessens område er blevet fordoblet?
Anne Nielsen
Web 2.0 kan bruges og deles af personer.
Det er en meget uoverskuelig verden.
Der findes rigtig mange spændende og nyttige/unyttige ting på nettet.
Jeg bruger og forbruger informationer, oplysninger mm. på nettet.
Fordel
Nemmere at vedligeholde venskaber via nettet
Ulemper
Der findes så meget skidt på nettet.
Det kan være svært at navigere på nettet.
Jeg forventer at blive en bedre bruger.
Mange udtryk er nye for mig og jeg håber at få nogle afklaringer på mange spørgsmål.
Spændende at prøve noget helt nyt.
Godt at udfordre sig selv og sætte sig i elevens sted.
Mit kendskab til web 2.0 :
Arto
Facebook
EMU
Youtube
Tanja
Fremmer web 2.0 teknologier den demokratiske tankegang, eller bliver vores verden istedet opdelt i "dem" og "os".
Teknologien giver mulighed for vidensdeling på alle niveauer.
Kræver øget opmærksomhed omkring det sprog vi betjener os af - kontekst!!
Stiller større krav til skriftsproget, svært at være dyslektiker.
Ser det som en ulempe, at der ikke findes krav om oprigtighed i personlige profiler.
Større sikkerhedskrav til den enkeltes pc.
Hvornår er vi på arbejde og hvordan holder vi fri - fra hvad??
Big Brother syndromet.
WEB 2.0
Mit umiddelbare indtryk af web 2.0 er, at det jo allerede er en del af min verden (dog uden at jeg har været bevist om det-der-web 2.0).
Web 2.0 er de nye tendenser i brugen af wwww. Jeg kan som bruger bidrage i det omfang jeg har lyst, så langt mine kompetencer rækker her og nu.
Jeg har mulighed for at skabe mig netvæk. Et socialt element i en cyberverden.
Mine forventninger til denne uge er, at jeg bliver klogere på web 2.0 - og de mange muligheder, der venter derude. At jeg ser mulighederne i at anvende web 2.0 i min undervisning - både på skolebiblioteket og i min undervisning i 7.a.
Glæder mig til ugens udfordringer - for det er tale om en næsten ukendt verden, og det på en vist lang vej...
Mette
www.emu.dk
www.facebook.dk
www.bogkassen.dk
my space
you tube
Det er en ny og måske uoverskuelig verden.
Den kan virke skræmmende idet den tvinger os som brugere til at interessere sig for emnet
om man vil eller ej.
der er mange muligheder
Vi har det sværere som turister end de nye brugere som er fødte brugere.
Jeg håber på at blive mere fortrolig med den verden end tilfældet er nu.
At berøringsangsten forsvinder.
Faren i samfundet kan på sigt være, at der bliver tale om et a el. b hold.
Har man ikke netadgang derhjemme kan barnet blive hægtet af, kommer barnet
fra et ressourcesvagt hjem osv. er der en fare for at barnet
bliver afskåret fra at blive en del af dette samfund. og hvad med de gamlei vores samfund?
Vi har i vores samfund en gruppe handicappede mennesker,
udviklingshæmmede, fysiske el. mentale handicaps osv.
En del af disse mennesker har ikke de fornødne forudsætninger for at være deltagere i denne
verden, simpelthen fordi de ikke kan.
Der er mange fordele og muligheder ved at blive en del af denne verden. der er også sikkert mange muligheder vi endnu ike kender noget til- sikkert også mange spændende muligheder.
den kan være med til at nedbryde ensomhed, skabe kontakter globalt set osv. det er godt
og positivt. vi kommer tættere på hinanden.
men man skal som bruger lære at kunne forholde sig til denne verden både arbejdsmæssigt og personligt
fordi der kan være en del faldgruber
f.eks. børn der kan blive misbrugt af
voksne, børn misbrugt af børn, hele det etiske aspekt af brugen af denne verden osv.
jeg føler vi først lige er startet.
Web 2 giver flere muligheder for, at vi har en større indflydelse på hvad det indeholder.
Vi er aktive medspillere, hvor vi tidligere "bare" var modtagere.
Jeg forventer, at få et større kendskab til web 2 og få indblik i hvilke muligheder der er.
Mit kendskab til web 2 er ikke det helt store. Jeg har hørt om en masse steder,men ikke været bevidst aktiv bruger af dem.
Jeg bruger en del web til forberedelse af min undervisning.
Jeg kan godt lide det åbne rum der gives mulighed for.
Det er dog vigtigt,at man er bevidste om hvem hvem der er afsendere.Mange af web-stederne er jo rene pengemaskiner og hirakiske.
Jeg kan godt følge jeres frustrationer, vi havde det på samme måde sidste år, da vi oprettede denne blog. men i det år, der er gået, har jeg personligt rigtig mange gange vendt tilbage til de værktøjer, jeg fik af hanne. I dag ser jeg muligheder snarere end forvirring, og eleverne er glade for at arbejde med disse teknologier. De kaster sig gerne ud i at lave podcasts som forfatterbiografier og blogs, når vi har projektuger, det handler bare om, at man som lærer tør lade kaos opstå og erkende, at ens kompetencer på det tekniske område ikke altid er større end elevernes, men at vi som lærere (og skolebibliotekarer) kan didaktisere disse læremidler så der opstår læring-
God fornøjelse med jeres uge-
Solveig Aggerholm
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start