Web 2.0, en naturlig del af hverdagen?

Web 2.0 teknologi, URL, RSS feeds, weblogs -ordene fløj rundt i luften i middagspausen på vores anden dag i projektugen, komisk ja, vi kom i hvert fald til at grine ret meget alle sammen, nok er det også tragisk, at det i den grad er en ny verden, der er ubekendt for mange af os, men ikke desto mindre illustrerer det meget godt, den frustration vi befandt os midt i, i mødet med en "ny verden". En verden i Cyberspace, som ikke er en anden verden, men en del af vores, da vi ikke kan undvære den kva vores arbejde, hvor vi dagligt har kontakt til unge mennesker, og derfor er nødt til at sætte os ind i, hvad de bruger deres tid på, og også være foregangsmand/kvinde for dem og vise dem, hvordan man agerer i det offentlige rum og hjælpe dem med at opstille spilleregler for, hvad man gør, og hvad man ikke gør disse steder. Mange af dem er "autodidakte" og deres forældre er i manges tilfælde ude på sidelinien, hvad angår regler og estetik. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi sætter os ind i bl.a web 2.0 teknologien. I den forbindelse "faldt" jeg over en artikel bragt i Jyllandaposten, der meget godt beskriver, hvad
social branding er, og hvilke dilemmaer det sætter os i, (hvis linket ikke duer kan artiklen findes i Infomedia ved søgning på "social branding" 11.10.07)
Hvad kan vi så som undervisere bruge denne teknologi til? I min undervisningshverdag, vil jeg synes det er oplagt at oprette en weblog i forbindelse med et projekt, hvor eleverne kan dele deres viden og få svar på deres problemstillinger, ligesom de også kan kommunikere med deres undervisere på en hurtig og overskuelig måde. Der er naturligvis mange andre måder, hvorpå disse teknologier kan anvendes i undervisningen; jeg er bare ikke kommet længere endnu....
Etiketter: social branding, web 2.0
1 kommentarer:
Det er interessante tanker, du har gjort dig i.f.m. at sætte kursets indhold i relation til vores arbejde som undervisere.
Denne uges frie fald ind i denne for mig helt nye verden, har fået det til at køre rundt i hovedet. Det har været interessant, lærerigt og givende men også uhyggeligt. Hvorfor uhyggeligt? Jo, jeg synes faktisk, det har været uhyggeligt at opdage, at der er et helt "univers derude", som jeg stort set ikke kender til, og som jeg altså heller ikke er en del af - og så er jeg endda underviser og skal være med til præge nutidens børn og forberede dem på fremtidens samfund! Og jeg tror jo ikke, jeg er den eneste, der er i denne situation. Hvad skal/kan sådan nogle som mig gøre?
Slippe musen og løbe skrigende bort i afmagt?
Nej, vel. Jeg må tro på "livslang læring", og så har jeg hæftet mig ved flere ting i den i øvrigt meget aktuelle og interessante artikel i Jyllands Posten, som du har lagt ud (det virkede).
Jeg har hæftet mig ved et par citater fra artiklen, som jeg også personligt kan bruge i den situation, jeg er i lige nu:
"Tabet af kontrol er fundamentalt."
"Glem alt om kontrol med noget som helst."
"Indgå i dialog."
"Bliv selv aktiv."
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start